Om import


Att importera bilar från italien kan vara en svår och tidsödande uppgift.
Flera tidningar har fördjupats sig i ämnet bl.a.  Teknikens Värld och Expressen.

Följ våra fyra steg så går ditt importköp/Införsel i EU i lås utan problem.

Steg 1
Från EU-länderna kan du importera (s.k. Införsel ) alla typer av personbilar. Enda kravet är att de har varit ”i trafik”. Ingen extra tull eller moms betalas i Sverige. Bara om bilen har gått mindre än 600 mil eller är nyare än ett halvår ska moms betalas i Sverige. Köper du en sådan bil ska du få tillbaka moms från inköpslandet efter det att du har betalt svensk moms.

Steg 2
Få bilen hemkörd på lastbil eller kör hem bilen själv på utländska exportregistreringsskyltar. Du ska inte stanna i tullen, kör direkt hem.abarth-ot-1000-modifications_4486e
Väl hemma ansöker du om en ursprungskontroll på Transportstyrelsen och skickar med bilens registreringshandlingar i original och ett inköpskvitto (kopia duger på kvittot) med din ansökan. Pris 600 kr. Efter 1-3 veckor får du ett ärendenummer och kan ringa ett bilprovningsföretag och bokar tid för en registreringsbesiktning. Teckna en bilförsäkring på fordonet i fråga. Reg.besiktningen kostar runt 2 000 kronor. Boka samtidigt en kontrollbesiktning, pris 300-500 kr.

Direkt efter reg.besiktningen tilldelas fordonet ett reg.nummer och kontrollbesiktningen kan utföras. Efter ett par dagar kommer nya svenska registreringsskyltar med posten, normalt efter tre dagar.

Steg 3
Äldre bilar kan behöva kompletteras med en sidoblinkers i framskärmen. Det har alltid nyare modeller, från 60-talet och framåt.

Steg 4
Ställ på bilen, uppdatera försäkringen med det nya reg.numret bilen i ditt försäkringsbolag. Efter påställning kommer en räkning på de vanliga fordonsavgifterna. Tuta och kör!

fiat850_spider_vignale

I Italien är ofta priserna låga, framför allt på motorstarka lyxbilar. Detta av två skäl. Bilskatten styrs av motoreffekten och försäkringar är dyra i Italien. Det kostar att äga en gammal Mercedes med V8. Men skicket på lacken kan vara sämre, speciellt om bilen har nötts i trånga italienska städer.

En annan nackdel är kostnaden för transport. Avståndet gör att en biltransport kostar 11 000-15 000 kronor från norra Italien till Sverige. Exportregistrering av bilen i Italien är krångligare än i Tyskland. Dels kan det ta någon tid, dels är försäkringen dyr. Räkna med att du löser försäkringen i ett svenskt bolag, det är billigare.

Hur hittar jag de här billiga bilarna alla talar om?
På internet. Bli inte förvånad om bilpriset på internet är 10 000 kronor lägre än det pris som står på prislappen på samma bil hos handlaren. I Italien kan du söka på www.automobile.it och  www.subito.it, det är Blocket på italienska.

Ska jag köpa av privatperson eller bilhandlare?
Tryggast köper du av etablerade märkeshandlare. Med en bra beskrivning på internet kan man köpa bilen per telefon. Priserna hos märkeshandlarna är dock höga, det är inte säkert att import lönar sig. Inbytesbilar som är slitna, för gamla eller har högt miltal brukar märkeshandlarna sälja av till andra handlare. Det är de bilarna som säljs till lågpris hos torghandlarna. Privatannonser hittar man inte så ofta på internet, men kan vara billigast och bäst. Privatköp kräver mer tid eftersom säljaren normalt bara kan visa bilen kvällstid. MEN va vaksam många oseriösa säljare finns överallt… fordonet finns kanske inte eller ens i deras ägo. Betala ALDRIG något i förskott och var utomordentligt noggrann med fordonshandlingarna!

Kan jag pruta per telefon?
Både privatpersoner och bilhandlare är beredda på prut. Undantaget är när bilen är så lågt prissatt att bilen ”säljer sig själv”. Hur mycket man prutar beror till sist på bil och säljarens utgångspris. Omkring 10 procent är normalt. Du kan antingen förhandla om priset per telefon eller sköta prisdiskussionen på plats.

Ska jag betala med kontanter eller skicka pengar via bank?
Banköverföring är bäst och billigast, normalt helt gratis. Normalt tar det en dag innan mottagarens bank har pengarna. Expressöverföring kostar en del, prata med din bank vilken service som erbjuds.
Betala med kontanter bara om du har bråttom och bilen är mycket billig. Det finns sedlar i valören 500 euro så plånboken blir inte tjock. Nackdel: Att köpa eurosedlar är dyrare än banköverföring; det skiljer Fiat-summercirka 15 öre per euro. En bil för 15 000 euro kostar alltså 2 000 kronor mer om du betalar i kontanter.

Hur hämtar jag enklast hem bilen?
Antingen kör du hem den själv eller så beställer du en transport på lastbil. En transport från Italien kostar från ca. 11 000 kronor. Hör med transportföretagen EuroTransport , SkandiaTransport eller varför inte det mindre transportföretaget Sweden Car Transport. Jämför också priserna med Europeiska transportföretag.
Från italien är det krångligare att köra hem bilen själv eftersom de italienska exportskyltarna tar några dagar att få. Priset varierar inom Italien, räkna med drygt 2 000 kronor plus kostnaden för försäkring. Skyltarna gäller i fem dagar så det blir till att köra raka vägen hem.

Hur är skicket?
De italienska bilägarna anses inte vara lika pedantiska som de svenska eller tyska. Det är inte sällan som serviceböcker och reparationsfakturor saknas. Det beror på att det inte anses lika viktigt som här hemma för bilens värde. Det är också vanligt med smårepor, småbucklor och dörruppslag på bilen. Men på äldre bilar är skicket bättre, eftersom bilarna inte rostar på samma sätt som i Sverige, eller Tyskland för den delen. Garanterat fritt från vägsalt!

Vilket försäkringsbolag är bäst för importbil?
Normala bilar brukar inte omfattas av särkrav. Vissa bolag har specialvillkor, särskilt för lyxbilar. De ställer krav på märkta rutor, intyg på att bilen har stöldskydd. Premien kan också vara något högre.

Ifall jag nu inte orkar med all denna administration?
Då är det ännu enklare. Kontakta oss, så fixar vi det. Som sagt Har du redan hittat ett fordon, eller vill ha hjälp med att hitta ett speciellt fordon – så hjälper vi dig!